انواع میخ پرچ

انواع میخ پرچ ها

میخ پرچ ها یکی از نیازهای اصلی صنایع در تولید و تجهیز قطعات میباشند؛ بعضی اوقات در صنایع مختلف نیاز به اتصالاتی جدا ناشدنی در فرآیند تولید داریم که با میخ پرچ ها راه حل پیش روی ما خواهد بود.

همانطور که گفتیم یکی از راه ها برای داشتن یک اتصال دائم و جدا ناشدنی، استفاده از اتصال پرچ و میخ پرچ است که بسته به نیاز و نوع اتصال با انواع میخ پرچ انجام می شود.

یکی از دلایل علمی برای دسته بندی میخ پرچ ها در بخش اتصالات جدا ناشدنی تفاوت آن با پیچ ها در تحمل تنش های محوری و برشی است، پرچ ها به دلیل تحمل تنش های برشی جزو این دسته بندی قرار میگیرند.

پرچ فارس تولید کننده انواع پرچ، میخ پرچ، قطعات محوری، میخ نجاری و انواع سفارشات خاص شما میباشد.

عموما اتصالاتی که به وسیله پرچ و میخ پرچ ها اجرا و اعمال می شوند دارای دو شکل کلی هستند:

  1. اتصال لبه به لبه یا lap joint
    انواع میخ پرچ - اتصال لبه به لبه یا lap joint بوسیله میخ پرچ و پرچ
  2. اتصال مشترک یا butt joint

اتصال مشترک یا butt joint بوسیله پرچ و میخ پرچ ها

باید به این نکته توجه داشت که درست است که اتصال با میخ پرچ یک اتصال دائمی است اما گاها به دلایلی این اتصال می تواند دچار خرابی شود، مثلا اگر میخ پرچ از آلیاژ ناپایدار و با کیفیت پایین ساخته شده باشد هم می تواند دچار خوردگی شود و هم می تواند اتصال را خراب کند، اگر تعداد میخ پرچ در فاصله مناسب نیز استفاده نشود می تواند اتصال قطعات را دچار خرابی کند.

انواع میخ پرچ ها براساس شکل عبارتند از:

انواع میخ پرچ در پرچ فارس

  • پرچ دائم یا پرچ توپر:

پرچ دائم برای ساخت انواع پل و هواپیما که استحکام بالا نیاز است کاربرد دارد.سر این نوع میخ پرچ گرد است و بدنه آن یک استوانه فلزی توپر است و برای ایجاد اتصال باید با چکش و یا ابزار پرچ کن باز شود تا اتصال انجام شود.برای کار با این نوع از میخ پرچ باید به دو سمت قطعه پرچ دسترسی داشت.

پرچ دائم یا پرچ توپر:

  • پرچ نیمه لوله ای یا نیمه پر:

این نوع پرچ دارای سر گرد با یک سوراخ در وسط آن می باشد. (در واقع یک استوانه که از داخل خالی است)

پرچ نیمه لوله ای یا نیمه پر

  • پرچ کور یا توخالی:

پرچ کور سرعت نصب بالایی دارد و برای کار با آن نیازی به دسترسی به دو طرف قطعه کار نیست و در واقع در مواردی که دسترسی فقط از یک طرف امکانپذیر است کاربرد دارد. اما این نوع پرچ مقاومت کمی در برابر خوردگی دارد و برای اتصالات حساس کاربردی نمی باشد. تحمل بار در این مدل میخ پرچ از مدل نیمه لوله ای کم تر است.

پرچ کور یا توخالی

  • پرچ آلومینیومی یا ضد زنگ:

این نوع از پرچ هم در داخل بدنه و هم در بدنه خارجی از جنس آلومینیوم می باشد و برای محیط های مرطوب بسیار کاربردی می باشد.

  • پرچ شانه دار:

این نوع پرچ از فولاد،فولاد ضد زنگ،آلومینیوم،برنج یا مس ساخته می شود.این نوع پرچ از یک طرف دارای یک کلاهک به شکل مسطح،بیضی،دکمه ای یا شمشیری است و از طرف دیگر یک شانه ای توپر دارد که در برخی مدل ها دارای یک زبانه کوچک و یا سوراخ می باشد.سرعت کار با این نوع پرچ بالا است و در عین اینکه اتصال محکم ایجاد می کند قطعه می تواند چرخش لازم را داشته باشد.این نوع پرچ قدرت مونتاژ بالایی دارد و یک اتصال با قدرت بالا و دائمی ایجاد می کند و می تواند یک جایگزین مناسب برای اتصال دهنده هایی باشد که به صورت رزوه دار می باشند.

پرچ شانه دار

  • پرچ افشان:

از این نوع پرچ برای قطعات نرم استفاده می شود که می تواند فشار را در سطح پخش کند و به قطعه کار آسیب نرساند،به همین دلیل این نوع میخ برای اتصال موادی نرم مانند فوم کاربرد دارد.

  • پرچ ضربه ای یا چکشی:

 این نوع از میخ پرچ در اتصالات ورق های فلزی،پروفیل ها،کشتی سازی،اسکلت های فلزی و… کاربرد دارد و تا قطر 36 میلی متر استفاده می شوند.این نوع از پرچ ها به دو شیوه سرد و گرم استفاده می شوند.قطر تا 10 میلی متر به شیوه سرد و 10 تا 36 میلی متر به شیوه گرم کاربرد دارند.سری های این نوع پرچ می توانند شکل های متفاوتی داشته باشند.

  • پرچ میخی:

از این نوع پرچ برای ورق های فلزی در بدنه اتومبیل و وسایل آشپزخانه استفاده می شود.این نوع پرچ دارای یک استوانه تو خالی است.

  • پرچ لوله ای:

این نوع پرچ برای قطعات فلزی سبک و یا چرم،مواد مصنوعی،مقوا و… کاربرد دارد و برای آب بندی مناسب نیستند.پرچ های لوله ای دارای بدنه به شکل لوله ای از جنس برنج،مس،آلومینیوم و یا فولاد نرم می باشد.

پرچ لوله ای

  • پرچ قارچی:

برای اتصال ورق های نازک،که نیاز داریم از یک طرف کاملا صاف باشد هیچ ناهمواری ای نداشته باشد،از پرچ های قارچی استفاده کنید.

نوعی از میخ پرچ ها نیز هستند که در صنایع و موارد خاص کاربرد دارد،پرچ پوپ،پرچ پین دار،پرچ ترقه ای یا انفجاری،پرچ شوبرت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *