پیچ ها از کجا آمده اند؟

پیچ ها از کجا آمده اند؟

پیچ یکی از انواع اتصالات است که به صورت استوانه‌ای رزوه شده و معمولاً از جنس فلز یا فولاد است.

چرخه تکامل این اتصالات از صنایع روغن گیری و شراب سازی شروع شد، در این صنایع پیچ هایی از جنس چوب بسیار پر کاربرد بوده اند تا قبل از قرن 15 میلادی در اروپا که صنعت ریخته گردی استفاده شد خبری از پیچ های فلزی نبوده است.

پژوهش های باستان شناسان نشان می دهد که استفاده از پیچ های چرخشی ار قرون وسطی در اروپا شروع شده است، اما این پیچ ها تا حدود قرن 18 میلادی کاربرد چندانی در صنایع نداشته است.

اتصالاتی همچون میخ، پین، خار ها، بست ها و زبانه ها و انواع دیگرشان، تا پیش از گسترش استفاده از پیچ های چرخشی بیشتر در صنایعی همچون آهنگری و نجاری کاربرد داشته است البته تحقیقات نشان میدهد که حدود قرن 19 میلادی استفاده از این اتصالات در صنایع کشتی سازی نیز متداول شده است.

تا پایان قرن 18 و اوایل قرن 19 میلادی که ابزارآلات تولید صنعتی برای تولید انبوه این محصول وجود نداشت، استفاده از آن ها نیز خیلی مرسوم نبود. استفاده از این نوع اتصلات زمانی متداول شد که در مدل های متنوع توسط ماشین آلات صنعتی به تولید انبوه رسیدند و قیمت های مناسبی از لحاظ اقتصادی پیدا کردند.

نخستین بار ماشین آلات صنعتی تولید این محصول و اتصال کاربردی توسط برادران وایت (ژاب و ویلیام) در استافورد شایر بریتانیا اختراع شد،دستگاه آن ها برای تبدیل پیچ های هرز به سالم استفاد می شد. برادران وایت پس از 6 سال تلاش موفق به راه‌اندازی خط تولید انبوه پیچ چوب نشدند و ورشکسته شدند و کارخانه را به مالکان جدید واگذار کردند.

مالکان جدید کارخانه پیچ سازی با سرمایه گذاری جدید و اصلاح برخی از ساختارهای تولید توانستند به کارخانه رونق ببخشند و در سال 1780 به تولید روزانه 16000 عدد در روز توسط 30 کارگر مستقیم برسند. روند اصلاح ساختار تولید این نوع از اتصالات توسط افراد دیگری نیز انجام شد و با تلاش همه این افراد پیچ ها هر روز با کیفیت تر و تولید آن ها با حجم بیشتری صورت گرفت و باعث کاهش قیمت آن ها شد. پس از متداول شدن استفاده از پیچ ها فرایند یکسان سازی و ایجاد استاندار ساخت برای آن ها به سرعت شروع شد.

در طول قرن 19 پیچ‌ های پیچ گوشتی خور، مربعی و شش گوش متداول‌ترین شکلهای سرپیچ (مدل نوک تیز) بودند. تولید این مدل ها به نسبت ساده تر بود و کاربری متداول و عمومی تری نسبی به سایر پیچ ها داشت.

در زمان جنگ جهانی اول متفاوت بودن نوع پیچ ها مشکلات زیادی را برای آن ها ایجاد می کرد و این مشکلات تا زمان جنگ جهانی دوم نیز ادامه داشت. در اواخر سال ۱۹۴۰ برای اصلاح این ساختار غلط و یکسان سازی قالب های تولید استاندارد ISO تولید این محصولات معرفی شد. در سال ۱۹۴۸ انگلستان،امریکا و کانادا بر داشتن رزوه های متحدالشکل توافق کردند درحالی که آلمان پیش از آن استاندارد DIN را در سال ۱۹۱۹ تعریف کرده بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *